Tips-til-mersalg-for-laasesmeder.jpg

Nøyer du deg med å levere det kunden har bestilt? Ha et våkent øye og ta en liten prat underveis, så kan det dukke opp flere inntektsbringende oppgaver.

La oss starte med bedriftskunden. Når du først har fått i oppdrag å levere for eksempel adgangskontroll, kan veien til flere oppgaver være kort. Forvalteren av et bygg har gjerne mer enn nok å gjøre og er neppe oppdatert på alle elementer knyttet til dørmiljø og sikkerhet som bør på plass i lokalene.

Her kan du laste ned komprimert kompetanse til inspirasjon.

1. Se deg rundt

I en slik situasjon kan du bruke øynene, sjekke hva som mangler og foreslå tilleggsprodukter og -løsninger. Det kan være dørlukker, dørstopper eller oppgradering av sikkerhet som integrert alarm i adgangskontrollsystemet.

2. Serviceavtale

Komponentene i et lås- eller adgangssystem trenger ettersyn og vedlikehold. Da er det helt på sin plass å argumentere for en serviceavtale. Spesielt i et offentlig bygg er man nødt til å holde løsninger som motorlåser og albuebrytere i orden av hensyn til kravet om universell utforming og tilgang for funksjonshemmede.

3. Kompetanseoverføring

Ute på serviceoppdrag eller jobb for å utbedre feil kan du stille spørsmål som øker interessen for ytterligere kjøp. Har kunden et låssystem som ikke er patentert? Langt ifra alle kjenner til egenskapene og sikkerhetsgevinstene på dette området.

 

Privat

Hos private kunder er det også en idé å se deg rundt ute på oppdrag.

4. Foreslå løsninger

Låsesmeder er flinke til å ekspedere låser over disk. Du får en henvendelse og innfrir bestillingen. Når du har direkte kontakt med kunden, er det ikke noe i veien for å sjekke ytterligere behov. Spesielt hvis du leverer og/eller monterer lås hjemme hos noen, kan du samtidig anbefale en sjekk av vinduer og balkongdør. Hvis balkongdøren er skjermet for innsyn og mangler belysning, kan du foreslå ekstra innbruddssikring av denne.

5. Lese kundens kjøpsvilje

Når en privatkunde først ber om at låsesmeden monterer låsen, er det signal til deg om at kunden ikke er av gjør-det selv-typen. Da kan grunnlaget for mersalg være større. Tilby en helsjekk til en billig penge - eller gratis - for å øke muligheten til å selge flere produkter og monteringsoppdrag.

6. Kom med nyttige forslag

Hvis du rykker ut fordi låsen har gått i stå på grunn av manglende vedlikehold, kan du komme med anbefalinger om fortsatt vedlikehold og tilhørende produkter.

Du kan avdekke og påpeke skader på døren fordi den til stadighet blåser opp og slår i veggen.

Er det små barn i huset, kan du observere - eller spørre - om baderomsdøren betjenes med nøkkel. Et nøkkelfritt skilt  med rød og grønn fargekode for opptatt og ledig, kan åpnes fra utsiden og vil hjelpe familien med unngå kjedelige situasjoner der de små låser seg inne.

7. Sikkerhet

Besøk av en låsesmed er en engangsgreie for mange. Du blir tilkalt når døren er i gått i vranglås. Da kan du benytte anledningen til å ta opp sikkerheten i hjemmet. Byttet kunden lås da han eller hun flyttet inn? Ikke alle tenker på hvor mange kopier av nøkkel til ytterdøren som er i sirkulasjon hos tidligere eiere og deres familie og venner. For ikke å snakke om et utall håndverkere som har vært innom de siste 20 årene. Anbefal patentert låssystem.

8. Borettslag

Patentert låssystem er aktuelt for et borettslag med mange brukere av flere felles lokaler, som avfallsrom og garasje. Det har ofte et patent som er utgått. Påpek situasjonen og forklar hvordan systemet fungerer, med de positive og negative konsekvensene av henholdsvis gammelt og nytt system på plass.

Du kan foreslå adgangskontroll på fellesdører og elektroniske låser på leilighetene. Disse kan integreres, og da har beboerne én brikke til alle dører.

 

Krever trening

Nå skal du ikke forvente mersalg ute på alle oppdragene, men prøv deg frem. Etter hvert blir du stadig bedre til å lese kjøpsviljen hos kundene, og du vil bli flinkere til å fange opp hva slags løsninger som dekker deres behov.

Men jeg våger nesten å garantere at du kommer til å få mer ut av hvert oppdrag enn om du bare leverer og fakturerer som bestilt.

Lykke til!

Gratis proffguide: Lås- og adgangssystem for dummies Last ned nå