ARX Pando

Årsaken til at adgangskontrollen stopper finner vi i både opplæring, bruk, installasjon og selve systemet. Andre ganger ligger feilen et helt annet sted. Du kan unngå de fleste feilkildene.

Et velfungerende elektronisk adgangssystem er en velsignelse for alle; for bruker, for eier, for administrator, ja – for alle. Enklere hverdag, enklere administrasjon, bedre oversikt, bedre kontroll, mindre tidsforbruk – fordelene er mange.

På tross av alle de superlativene man kan putte på adgangssystemet, hender det at det oppstår små og større "bugs" i installasjon, drift og bruk av nye systemer - som ved de fleste elektroniske produkter. Jeg har lyst til å dele litt med deg om akkurat dette, slik at vi sikrer å gjøre de rette tingene på riktig måte i fremtiden.

Her kan du laste ned en guide om slike systemer.

"Virker ikke"

Vi kan oppleve å bli spurt om å komme og bytte et nyinstallert system "fordi det ikke virker". Brukerne og installatørene peker på produktet og gir det, og det alene, skylden for alle feilene og problemene man opplever ved installasjon og igangsetting.

Ved nærmere gjennomgang finner vi ofte andre årsaker enn selve produktet.

Installasjon

Vi omgir oss stadig med flere og flere typer elektroniske systemer som bidrar til å forenkle hverdagen, både hjemme og på jobben. Adgangssystemet er bare ett av dem. Mange av disse installasjonene er innstilt på de samme standard-frekvensene fra produsenten. Ulike systemer på samme frekvens kan bidra til at de forskjellige anleggene forstyrres, og man risikerer at de slår hverandre ut, eller at de, i beste fall, reduserer ytelse og kvalitet.

En wifi-antenne som monteres eller aktiveres i ettertid kan også forstyrre signalene til adgangssystemet etter at det er testet og funnet i orden.

Nøkkelen til en problemfri installasjon er god kommunikasjon med IT-ansvarlig. Vi har ofte justert våre frekvenser etter installasjon for å komme klar av denne utfordringen. Det gjelder bare å kjenne til utfordringen.

Opplæring

Bruk av kort og kode i et adgangssystem virker i utgangspunktet som en enkel sak, og man skulle tro at dette ikke var stedet man trengte de helt store brukermanualene. Men det er likevel sånn at tilsynelatende enkle ting må læres - og noen triks og tips må til i adgangskontrollens verden også.

Noen ganger handler dette rett og slett om å sette av tid til god opplæring. Det er ikke bestandig nok å sende ut en bruksanvisning på e-post. Samtidig jobber vi på leverandørsiden selvfølgelig hele tiden med å forbedre brukergrensesnittet.

Kurs

Du som forvalter systemet kan gjøre en feil av gammel vane. Jeg opplevde en episode der en bedrift rutinemessig stanset hull i sine nye adgangskort for å kunne feste dem i en snor. De interne antennene i samtlige kort ble ødelagt. Løsningen her vil være å gjøre seg bedre kjent med komponentene i adgangssystemet.

Og ja, jeg forstår at det kan være en utfordring å vite hva man skal spørre om eller lese seg opp på. De etablerte leverandørene holder kurs som gjør deg flinkere.

Les også: Kostbart feilvalg av lås- og adgangssystem i yrkebygg

Programmering

Feil programmering kan også skape problemer for brukeren. Hvis hun får feil tilganger i sitt adgangskort, kan det føre til at hun ikke slipper inn på eget arbeidssted eller får tilgang til områder hun ikke skal ha adgang til.

Brukerne

En vanlig reaksjon når en bruker viser adgangskortet for leseren, får rødt lys og døren ikke går opp:

«Det virket jo i går, så det må være noe feil med systemet».

Den reelle forklaringen kan ligge i at nøkkelkortet ikke er oppdatert. Eller kortet kan være utløpt. En annen mulighet er at alarmen er aktivert og at brukeren må deaktivere den først, for å kunne låse opp.

Medarbeideren kan også ha forsøkt å låse seg inn i en del av bygget hvor han ikke har adgang. Hendelsesloggen i systemet forteller hvorfor.

Håndtering

Ny teknologi kan by på uforutsette utfordringer. Adgangskort kan faktisk bli deaktivert av den trådløse enheten i nye bankkort eller av mobiltelefoner. Stadig flere betalingsterminaler lar deg sveipe betalingskortet i stedet for å taste pinkode. «Hemmeligheten» er en NFC-brikke (Near Field Communication) i kortet, i prinsippet det samme som i nøkkelkortet.

Hvis to kort med samme teknologi oppbevares sammen, kan det forstyrre adgangskortet i den grad at det ikke vil fungere. En enkel løsning ville kunne være en egen kortholder til jobbens adgangskort.

Samtidig vil jeg ønske at man som bruker og innkjøper av adgangssystemer er nøye med hvilken kortteknologi man anskaffer. Her er det lett å trå feil. Det er en sammenheng mellom pris og kvalitet, og det er ikke alltid at billig er "bra nok", i alle fall ikke når vi skal vurdere sikkerhet og sikkerhetsnivåer.

Noen tips: Trenger jeg låssystem når jeg har adgangskontroll?

Vedlikehold

Uten en god serviceavtale kan også ting stoppe opp. Batterier i trådløse elektroniske låser innendørs bør skiftes med faste intervaller. Det er ikke så ofte, men batterier varer ikke evig. Løsninger med kablet strømforsyning skal ha batteribackup. Disse batteriene må også ha litt ettersyn for å levere reservestrøm ved et strømbrudd i bygget.

Produkt

Selve adgangssystemet er heller ikke alltid feilfritt, og både kortleser og motorlås kan svikte. Det skaper naturlig nok problemer og frustrasjon. Heldigvis er det mer sjelden at slike situasjoner oppstår, men produsentene bytter selvfølgelig enhetene hvis det er fabrikasjonssvikt.

Med tanke på det økonomiske ansvaret, kan dette være en garantisak hvis du har en serviceavtale i tråd med FDV-dokumentasjonen. En slik avtale innebærer ettersyn og vedlikehold som reduserer risikoen for systemsvikt.

Som du nå har fått en oversikt over, ligger årsaken som oftest andre steder enn i selve adgangssystemet og deres komponenter. Og de fleste forhold er det mulig å forhindre med rett kunnskap og kompetanse.

Be gjerne om innspill fra våre fagfolk:

Gratis veiledning: Bli kontaktet av en fagressurs innen adgangskontroll Klikk her ›

Dette blogginnlegget ble første gang publisert 5. oktober 2017 og er siden oppdatert.